Ahmatnijar: URGENSI PEMBAHARUAN DALAM IJTIHAD FIQH: TELAAH HISTORIS DAN MODEL IJTIHAD KONTEMPORER A
DOI:
https://doi.org/10.20414/ijhi.v17i2.111Keywords:
ijtihad, renewal, fiqhAbstract
Abstract: The Prophet Muhammad SAW has already started the ijtihadpertice which is inspiring and do the regeneration to friend of the prophet. Ijtihad as an Islamic law developmend mover machine goes with full of dynamics and always needs touch of renewal.
Ijtihad fiqh renewal deals with a great struggle to rebuild arrange, recover the directions, mind set, or religious practice which involve real directing all obilities (bazl al-wus’i) to get practical syar’i through istinbath in facing contemporary dynamic challenge. This renewal must a futuristic ijtihad fiqh proces, not turn to a past process through qiraat al-mukarrah and it is expected can decorate the reportoine of old civilizations. Istinbath method which was applied was by combining nash text, sarwah fiqhiyah, , and ICT sistematically to bear an actual, futuristic, inspiring, and humanist fiqh fardli or fiqh taqdiry
References
Abdul Wahab Khallaf, Mashadir al-Tasyri’ al-Islamiy fima la nashsha Fihi, (Kuwait: Dar al-Qalam, 1392 H/1972 M)
Abdul Wahab Khallaf, Khulashat Tarikh Tasyri’ al-Islamy (Jakarta: al-Majlis al-A’la al-Indonesy li al-Da’wat al-Islamiyah, tth)
Abu Daud, Sunan Abu Daud, jilid II dan IV (t.tp: Dar al-Fikr, tt,)
Amir Syarifuddin, Ushul Fiqh, Jilid 2 (Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 2001)
---------, Pembaharuan Pemikiran dalam Islam (Padang: Angkasa Raya, 1990)
Amiur Nuruddin, Ijtihad ‘Umar Ibn Khattab:Studi Tentang Perubahan Hukum dalam Islam (Jakarta: PT Rajawali Press, 1987)
Haidar Bagir (ed), Ijtihad Dalam Sorotan (Bandung: Mizan, 1988)
Harun Nasution, Islam Rasional: Gagasan dan Pemikiran (Bandung: Mizan, 1996)
Jamaluddin Muhammad bin Muharram, Lisan al-‘Arab, Juz III (Mesir: Dar al-Mishriyyah al-Ta’lif wa al-Tarjamah, tth.)
Jurnal Nuansa, Edisi1, No. 2 September 2010
Louis Ma’luf, al-Munjid al-Abady (Lebanon: Dar al-Masyriq, 1986)
Menurut Khaled M Abou al-Fadl bahwa persyaratan seorang mujtahid yang dikemukakan oleh Ibnu al-Shalah dibuat tiga abad setelah imam Ibn Hanbal wafat, sehingga tipologi yang dibuat itu post factum. Jaenal Aripin (ed.), Filsafat Hukum Islam dalam Dua Pertanyaan (Jakarta: Lemlit UIN Syahid, 2008)
Muhammad Ibn Muhammad al-Gazali, al-Mustasfa Min ‘Ilm al-Ushul,Jilid II (Beirut: Dar al-Fikr, tth)
Mun’im A. Sirry, Sejarah Fiqh Islam: Sebuah Pengantar (Surabaya: Risalah Gusti, 1995)
Muslim, Shahih Muslim, juz VII (Mesir: Maktabah wa mathba’ah Muhammad Ali Shubaih, tth)
Mustofa dan Abdul Wahid, Hukum Islam Kontemporer (Jakarta: Sinar Grafika, 2009)
Yusuf al-Qadhawy, Ijtihad Kontemporer: Kode Etik dan Berbagai Penyimpangan, terjemahan Abu Barzani dari al-Ijtihad al-Mu’ashir Baina “indilbath wa al-Infirath (Surabaya: Risalah Gusti, 1995)
---------, Ijtihad Dalam Syariat Islam: Beberapa Pandangan Analisis tentang Ijtihad Kontemporer, terjemahan dari al-Ijtihad fi al-Syari’at al-Islamiyyat ma’a Nazarat Tahliliyat fi al-Ijtihad al-Mu’asirah oleh Achmad Syathori, (Jakarta: Bulan Bintang, 1987)